Zadzwoń do nas ~ 505 238 502 lub 666 605 999 lub napisz: kursy@sparta.mielec.pl

Rehabilitacja

Rehabilitacja w wodzie

Prowadzona przez osoby do tego odpowiednio przygotowane i przeszkolone pod nadzorem merytorycznym fizjoterapeuty. Programy zostają przygotowywane na podstawie opinii lekarskiej, wywiadu, orzeczenia o niepełnosprawności fizycznej, intelektualnej oraz sprawności fizycznej, którą posiada uczestnik zajęć.

Zajęcia prowadzone są indywidualnie oraz grupowo dla dzieci i dorosłych.

Zajęcia te skierowane są do osób:

  • z niepełnosprawnością fizyczną po amputacjach, po urazach kręgosłupa, z porażeniem kończyn spastycznym, wiotkim,
  • z niepełnosprawnością intelektualną dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, dzieci z wadami genetycznymi,
  • ze sprzężona niepełnosprawnością ruchową i intelektualną,
  • ze zmianami zwyrodnieniowymi kości i stawów związanych z wiekiem lub nadmiernym wysiłkiem i przeciążeniem

Zajęcia te mają za zadanie zwiększyć sprawność fizyczną, przełamać bariery zwiane z niepełno sprawnością, zdobyć nowe umiejętności, które pozwolą na zwiększenie wiary w siebie pomimo istniejących wad i zaburzeń w rozwoju. Wykorzystując środowisko wodne jego właściwości możemy w swobodny sposób wykonywać większość ćwiczeń dzięki pozornemu zmniejszeniu ciężaru ciała.

Pozwala to na wykonywanie ruchów w zwiększonym zakresie, odpowiednia temperatura wody zapewnia dodatkowo rozluźnienie mięśni, co pozwala uczestnikom wykonać ruchy, których nie są wstanie wykonać na lądzie.

Tworzenie kilku osobowych grup dyspanseryjnych pozwoli na uzyskanie dodatkowych korzyści przez spostrzeganie własnej osoby nie tylko przez pryzmat własnego problemu związanego z niepełnosprawnością.

Dla osób z orzeczeniem o znacznym lub głębokim stopniu niepełnosprawności intelektualnej często sprzężonej z fizyczną, zajęcia będą prowadzone metodą Hallwick?a, skierowaną właśnie do tej grupy.


KONCEPCJA HALLIWICK

Historia i główne założenia Koncepcji Halliwick

Nazwa Koncepcji Halliwick pochodzi od imienia szkoły dla dziewcząt w Londynie ? The Halliwick School for Girls, gdzie w 1949 roku rozpoczął pracę i stworzył podstawy metody trener pływacki, a z zawodu hydroinżynier ? James McMillan.
Nauka pływania wg zasad Halliwick opiera się na znanych zasadach fizyki a w szczególności: hydrostatyki, hydrodynamiki i mechaniki ciała. Przeznaczona jest dla osób w każdym wieku zarówno dla osób z niepełnosprawnością jak i dla sprawnych.
Charakterystyczną i unikatową jest forma nauczania – nowych umiejętności pływak nabywa poprzez udział w różnego rodzaju aktywnościach wodnych, zabawach i grach. Sesje Halliwick odbywają się w grupach ale każdy pływak ma swojego indywidualnego instruktora, który stosuje odpowiednie wsparcia odpowiednio do potrzeb i możliwości pływaka ? bez względu na to czy pływak jest sprawny czy z niepełnosprawnością ? tak aby mógł on w pełni wykorzystać swoje umiejętności oraz odnieść wszelkie korzyści płynące z zabaw i aktywności. Właśnie dlatego, między innymi, podczas całego procesu nauki nie stosuje się pomocy wypornościowych.
Podczas zajęć pływak uczy się kontrolowania oddechu i osiągania bezpiecznych pozycji do oddychania oraz kontroli poruszania, która zależy m.in. od przystosowania psychicznego i kontroli równowagi w wodzie. Nauka prowadzi do osiągnięcia jak największej niezależności oraz absolutnego poczucia bezpieczeństwa, które oparte jest na gruntownej znajomości środowiska wodnego i zdolności swobodnego kontrolowania w nim swoich ruchów. Założenia koncepcji stanowią swoistą filozofię Halliwick

  1. Najważniejsze jest dobre samopoczucie, tzw. water happiness. Nigdy nie osiągniemy sukcesu jeśli nie będziemy w pełni odczuwać zadowolenia z bycia w wodzie.
  2. Każdemu dziecku towarzyszy instruktor, którego zadaniem jest m.in. odpowiednie wspieranie pływaka aż do momentu uzyskania przez niego pełnej niezależności (często po raz pierwszy w życiu!), pomaganie w początkowym przystosowaniu psychicznym do wody, poznaniu zasad kontroli balansu.
  3. Uczymy powoli, w logicznym porządku, w tempie stosownym dla pływaka, upewniając się, że wszystkie poprzednie kroki są udoskonalone zanim przejdziemy do nauki kolejnych. Kładziemy nacisk na umiejętności i możliwości.
  4. Nie używamy żadnych pomocy wypornościowych.
  5. Pracujemy w grupach, pływacy zachęcają się i motywują nawzajem a nowym instruktorom pomagają inni z większym doświadczeniem.

10-cio Punktowy Program Halliwick
W ciągu wielu lat program, stworzony przez Jamesa McMillana ulegał wielu modyfikacjom. W 2000 roku Międzynarodowe Stowarzyszenie Halliwick (International Halliwick Association – Londyn) ustaliło iż podstawę Koncepcji Halliwick stanowi 10-cio Punktowy Program nauki. W programie tym możemy zobaczyć proces rozwoju poprzez trzy fazy ? przystosowanie psychiczne, kontrolę równowagi, kontrolę poruszania się ? prowadzący do uzyskania pełnej niezależności w wodzie i stanowiący istotę nauczania motorycznego.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress